Registro

LITERATURA, EVOLUCIÓN Y VIOLENCIA EN EL MICROCUENTO GUATEMALTECO

JORDÁN MAZZO, GLORIA

LITERATURA, EVOLUCIÓN Y VIOLENCIA EN EL MICROCUENTO GUATEMALTECO



Autores JORDÁN MAZZO, GLORIA

Tema Literatura
Tema evolución
Tema violencia
Tema microcuento
Tema centroamericano
Tema Microstory
Tema avant-garde period
Tema Central America
Tema genre
Tema historiography

Descripción The article aims to demonstrate, on the one hand, the evolution of microstory in the mid-twentieth century, the avant-garde period, the intrinsic changes that occur in the narrative of Central America and the new avant-garde narrative. Likewise, it proposes as hypothesis the demonstration of the pertinence of microstory genre as a textual form of interdisciplinary crossing of the GLORIA JORDÁN MAZZO 60 CÁTEDRA 15 social sciences in this first quarter of the 21st century; with the purpose of identifying the Central American literary historiography the use of elements of microstory in its cultural manifestations, namely: genres, epochs, literary figures, generations, styles and spaces of great importance as antecedents to reconstruct the Central American literary vision of the XXth. century and to be able to enter the XXIft. Century in order to establish the existence of this new narrative form in social life in time and space. Because literature makes us capable of recreating reality as a result experienced by social groups that coexist in it; leading us to explicit emotions, feelings and concepts, through the issuer-author-receiver so as to represents the ideas, the epoch and virtue; as a testimony in writing the account of society based on philosophical, historical, social and cultural characteristics. That is the evidence of man and woman, its various facets and its correspondence with literature that constitutes the necessary elements to value and acquire a literary culture.
Descripción El estudio pretende demostrar, por un lado la evolución del microcuento a mediados del siglo XX en el periodo de Vanguardia y los cambios intrínsecos que ha dado en la narrativa de los años 60, La hipótesis trata de demostrar la pertinencia del género del microcuento como la forma textual de cruce interdisciplinario de las ciencias sociales del primer tercio del siglo XXI y el uso de los elementos del microcuento, sus manifestaciones culturales, géneros, épocas, figuras, generaciones, estilos y territorios, antecedentes importantes para reconstruir la visión imaginaria de la literatura centroamericana del siglo XX y adentrarnos a la del siglo XXI. La finalidad es establecer la existencia de esta nueva forma narrativa en un tiempo y en espacio, debido a que nos hace capaces de recrear esa realidad como resultado de la experiencia de los grupos sociales que en ella conviven y que nos lleva a explicitar emociones, sentimientos y conceptos, mediante ese emisor-autor que representa las ideas, la época y esa virtud de dejar por escrito la historia de una sociedad, basada en conceptos filosóficos, históricos, sociales y culturales; es esa la evidencia del hombre y la mujer, sus diversas facetas.

Editorial Universidad de Panamá. Centro de Investigaciones de la Facultad de Humanidades

Fecha 2018-08-01

Tipo info:eu-repo/semantics/article
Tipo info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Tipo Artículo revisado por pares

Formato application/pdf
Formato text/html

Identificador https://revistas.up.ac.pa/index.php/catedra/article/view/442

Fuente Cátedra; Núm. 15 (2018): Cátedra; 59-78
Fuente 2523-0115
Fuente 2415-2358

Idioma spa

Relación https://revistas.up.ac.pa/index.php/catedra/article/view/442/365
Relación https://revistas.up.ac.pa/index.php/catedra/article/view/442/1771